My 14 days attempts to keep fit n slim

Salam followers and bloggers sekelian... kali ni emtry saya lain dari yang lain sedikit. Nak kurus katanya... huuhhu. Saya ter'paksa' menguruskan diri yang domok macam gajah ni (my doter  panggil i gajah...huhu) sebab my mother komen.. " kenapa kak ana tu dah gemuk"... masa tu my mother tengok saya kat dalam tv3 rancangan Wanita Hari Ini tu... masa saya buat demo makeup Street Fashion Makeup. (opkos la mak ...saya nampak gemuk.. sebab mak tgk tv LCD tak pakai HD!!!)  Lepas tu my dearest SIL , Lisa domok bitbot tu menyamakan saya dengan my another SIL yang memang sedia ada besar... uwaaaa. Dan yang paling penting... saya nk pakai baju peplum (walaupun fashion tu mcm dh nk outdated dah). (husband bole kata... takpe saya suka awak domok... macam bantal bila peluk...esshh tak membantu langsung!!) Jadi dengan sedikit inspirasi dari kawan-kawan dan seoarng customer pengantin ni... saya gigih kan diri untuk keep fit n slim... MY WAY. 

Mungkin entry saya kali ni bole membantu bakal2 pengantin untuk kelihatan menawan di hari bahagia dengan bentuk badan yang diingini.
Customer pengantin ni saya dah lupa nama dia sebab saya mekap dia 2 tahun lepas... tapi apa yang buat saya ingat cerita dia ialah.. dia memang kategori besar dan berisi (gemuk). lagi 6 bulan to her wedding dia dan mak serta kakak dia sign up for gym program to keep fit n slim. Saya tabik betul dengan dia. berusaha fit n slim healthy way. And she did it! fit n slim... so untuk itu saya pun mulakan program saya sendiri 
MY 14 DAYS ATTEMPTS TO KEEP FIT N SLIM.


 On the first day saya blur2 lagi... dunno what to do .. pagi tu saya tak ingat what did i take for breakfast, selepas breakfast terus pegi gym... walk on the treadmill. Treadmill tu incline 3 dan speed hanya 3 sahaja! but saya dah rasa penat dan sangat laju. Badan rasa penat sangat okey!! rasa nak pengsan dan tak mau pegi gym... no no no. Nangis dalam hati.
on the second day saya breakfast makan roti bakar berintikan sausage telur goreng mata kobau  dan slices of green apple. Sedapnya laaa hai!!! Abis breakfast saya gagahkan diri ke gym dan start seperti smlm... masih rasa kepayahana yang amat sangat. kalori yang dibakar hanya 180 cal sahaja dalam masa sejam. Treadmill masih at incline 3 tetapi speed saya gradually kan dari 3 pelan-pelan naik sampai 4.2. mak aiii.. laju cam nak tersembam rasanya... nafas tersekat2 dan termengah2.. rasa nak pitam!!.

ni 2nd day breakfast saya.. juice oren tu saya tak minum... selama 14 hari saya hanya minum air kosong sahaja!
ini pemandangan luar dari dalam gym tempat saya membakar kalori... nyaamaaannn. kadang2 boleh  nmpk burung kecik2 terbang2 sekeliling.. iguana (kot) lalu lalang.. dan mostly bangla dan nepal workers keeping our place green dan tidy n clean.
ini lunch saya without rice .. kerabu suun. memang terbaekk!!.. vege dan suun sahaja. saya letak kan 3 ekor udang just as   flavour. anda patut cuba. sangat sedap.


Masuk hari ketiga saya breakfast crab roll... dan air kosong. ke gym seperti biasa dan saya masih lagi mengah dan rasa nak nangis. Penat! Treadmill incline masih at 3 dan speed paling tinggi 4.5... kadang 5. itu pun dh nk pengsan. Hidung kembang kempis nak sedut udara banyak2.
my breakfast for third day ialah crab roll. kalori kalori kalori....huhu.

crab roll....
this is would be my lunch on my 3rd day attempt to keep fit n slim. homemade roasted chicken yummy yummy wt vege salad. memang yummy!!

So... on my fourth day... badan saya semakin ringan... sebab bila saya naik treadmill tu at incline 3 dan speed 4.2... saya rasa lambat betul treadmill ni.. dan saya increase untill 5.5. Saya masih berjalan atas treadmill tu.. tak lari pun... tp sy rasaa lebih lighth and easy.. tak nangis dalam hati pun. rasa semangat sungguh. Bila saya swimming saya rasa ringan dan laju je... kalau tidak sebelum ni nak swim dalam jarak 100 meter belum sampai ke hujung dah mengah di tengah2.  
on my fourth day ni saya makan the delicious oat meal bersama chunk of green apple for breakfast... sedap sangat... tolong lah try... tak tipu... memang sedap!!!!. tengahri saya buat sup suun n vege... bole laaaa....


masuk hari ke lima mentally saya dah exhausted.... tapi energy saya semakin kuat. Mentaly saya exhausted sebab saya rindu nak makan all the sweet food. saya seorang yang sweet tooth. suka pavlova, swiis passion, ais krim, macaroon, cakess... chocolates... nyum nyum.. rasa cam terseksa tak dapat makan benda2 tu. Hari ke 5 ni jugak my hubby bawa balik 3 ketul ice cream magnum!! 1 magnum classic for my doter, 1 magnum almond (kot) for himself dan 1 magnum belgian coklat yang ada cashew tu... dia tak cakap that is for me... dia kata saja je beli... but who else is in the house ni...its just three of us dan that magnum flavour of ice cream is my favourite!! apa maknanya tu??? Jahat tak dia sebagai husband... huhuh sgt manipulatif and cheeky!



this is my another fav breakfast ... poached egg ngan slices of green appple n toast. Tolong lah... memang sedap dan healthy too. tak tipu.
this would be my dinner on 5th day... sepatutnya memang tak dinner. everyday by 5 or 6pm saya akan makan utk diiner. tapi sebab hari ke 5 ni saya ada mekap dan tak sempat nk makan for lunch (actually mkn sket jamah lauk di kenduri tmpt saya mekap ) .. so my hubby ajak pegi ke TGI pampering ourself makan sedap2 sebulan sekali. Menu ni sangat sedap...Almond crusted chicken salad. Terbaek! But for me too many blue cheese. so saya ketepikan cheese2 itu,,, i dun like cheese!!!!
Hari kelima dan ke enam saya tak sempat ke gym... so saya buat exercise membakar kalori yang saya dapat dari internet iaitu Jumping jack 30x dan high knee 30x (stop at 15 and continue) dan saya ulang sebanyak 3x. berpeluh dan mengah la jugak.. u guys shud try.!

Hari ketujuh saya dah rasaa nak give up bab makan ni. exercise tu takpe saya memang suka jogging swiming treadmill semua tetapi bab makan... saya sangat2 tak REDHA lah kalau kena tahan makan macm ni... huh. tapi on the 7th day di treadmill incline saya 6 dan speed saya 8! this is impresive ... impresive kat diri sendiri... means badan saya lebih ringan dari 1st day. swimming pun laju je... ( my laju la ye)

So Hasil googling dalam internet dan asking around... saya buat routine makan saya yang baru. Nasi sekali sehari dalam satu cawan sahaja. lauk dan sayur. air still air kosong. ais krim seminggu sekali. cakes and all sweet delicacy belum touch lagi... as long as dpt makan ice cream pun dh ok. buah dan sayur makan banyak. nasib baik saya suka sayur dan ulam2.. so itu no prob. ayam goreng pun makan. tapi lepas tu saya make sure kalori di buang kembali. 
Selepas hari keempat di treadmill kalori yang saya bakar di atas treadmill average ialah 300 ke 380cal. so saya make sure kalori yang saya ambil tidak melebihi kalori yang saya bakar or akan bakar. Plus bila saya buat kerja2 di rumah - house choring, hantar dan ambil anak dari sekolah... saya membakar sekitar 100 or 200 kalori lagi. so ok lah sehari lebih kurang saya bakar dalam 500+- kalori. even bila kita menonton tv kita membakar sebanyak lebih kurang 40 kalori...

So hasilnya setelah 14 hari attempt ni... berat saya turun 4 kilo dan waist line saya berukuran dari 36 ke 34. ok lah kot utk 2 minggu kan... dan selepas 14 hari my attempts to keep fir n slim my way ni... saya tak berhenti tapi teruskan lagi sehingga saya dapat apa yang saya inginkan. cuma saya akan buat dengan lebih bijak dan teratur dan dpt mkn best jugak... hihihi. remember .. makan dengan kuantiti sedkit tetapi kerap... kerana sistem metabolisme akan kerap bekerja jika kita kerap makan dan ini membantu utk membakaar lemak2 di badan kita.. . Makan sebelum pkl 8 mlm. kalau lapar minum air atau makan stgh keping toast bread. Snack paling elok jika lapar ialah kekacang sperti badam, cashew nut (kacang2 lain x buat reseacrh... sbb saya suka almond ngan cashew je... hihi). Bila saya driving atau lepak tgk tv saya makan BAKED CASHEW sbg snack saya. make sure pilih kekacang UNSALTED ye.
so another 2 months  saya akan update berat bdn sy dan my waist line terbaru... sekian... selamat mencuba!!!

My weight today 58kg, waist line 34 inch.. my montot 40inch (yang ni lupa nk ukur sebelum ni...)

kat bawah ni antara gambar2 saya ambil semasa proses nak kurus 14 days tu...
keladi rebus for bfats... bole laaaaa

swimming petang-petang 2 3 kali seminggu.
ada water fall kt swimming pool... view dari dalam gym.
path to gym.... cantik kan... kadang2 'keluarga lizard' lalu jugak kt sini
my gym view from outside
ni sandwich sausage makan dgn kerabu suun as lunch... sedapppp
asam pedas ikan dan nenas bersama ulam! terbaek lah yummy!!!

Ulasan

  1. ana aku dah berputus asa nak kurus...mcm2 makan..mcm2 cara try..tapi tak tau kat mane silap...still tak turun2...

    go..go...go anna

    BalasPadam
  2. wahhh gigihnya!!smoga bjaya!!

    (entry ni wt uni pon semangat gak!! :D)

    BalasPadam
  3. UniMeow.... miau miau... hihi....
    sila bersemangat ye... exercise tu penting ...keep fit n slim... bkn slim je tp x fit... kan kan kan... tq uni

    BalasPadam
  4. Salina ... ko kena train dengan aku ni beb. sbnrnya sekat makan adalah bukan caranya... buat lapar je tp bdn x kurus2.. kan rugi. dah la lapar tp bdn tetap!! senaman tu pentng beb. rasa nk menangis dan nk pitam masa seminggu pertama bersenam... tp lama2 best dan bdn rasa ringan. cuba cari senaman yang paling kau suka selain katil dan bantal... hihih. cam aku... aku suka swimming...keep fit n slim people!! yeah!

    BalasPadam

Catat Ulasan