Ashikin Nikah - Sungei Besi

Post entry kali ni agak menarik utk di kongsi dgn pembaca..
Pertama saya nak share pengalaman makeup untuk orang yang berkulit agak gelap dan kedua dah la kulit gelap , pengantin pakai pulak baju mmg serba putih berseri mcm iklan gigi colgate tu... Adalah satu cabaran buat saya sebab kalau salah foundation.. kulit dia akan jadi kelabu atau lebam. Tapi kalau foundation betul2 ikut kulit pula bila pengantin mengenakan baju dan tudung yg serba putih.. wajah mereka akan nmpk lebih gelap dari skin asal.
 *Kulit jadi kelabu jika foundation yang digunakan terlebih fair dari kulit.. jadi lebam jika foundation terlebih gelap. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya dan pemerhatian saya sepanjang terlibat dlm kegiatan mekap2 ni. (kegiatan sangat!)
Sebelum nak bg tips camna nk atasi masalah di atas.. saya nk cerita pasal pengantin bernama Ashikin ni. Ini adalah pengantin pertama yang saya jupe yang sangat ramah tamah!! start dari saya buka beg makeup sehingga la sy nk keluar dari rmh dia... mulut dia mmg berbunyi je. Orangnya sangat berbudi.. maka kita berbahasa lah. Iyer lah dh dia bercakap je kan jadi kita kena berbahasa melayan dia bercakap. dia bukan setakat bercakap.. malah sempat bergossip dan berjenaka pasal pisang dan terung... adoooiiii hahhaha sesuatu sangat nurse yang kerja kt hospital cheras ni tau. Betul2 terhibur dgn celoteh dia..

 
 
wajah shikin sebelum makeup.





 
tips utk atasi makeup kulit spt Ashikin yang memakai baju serba putih ni ialah.. saya pakai kan foundation betul2 ikut kaler kulit dia lepas tu compact powder yg sama kaler dan last touch up sy letak mineralise yg warna cerah..especially di dahi dan di sekitar bawah matanya. Errrrr... itu kira tips ke?heheheh... sekadar berkongsi pengalaman ye pembaca semua. kot2 ada yang sifu2 mekap terbaca entry ni leh jugak bagi tips lain kalau ada... sekian.

Ulasan