Tutorial - fake eyelash bawah mata

Asalnya tutorial ni sepatutnya di lakukan oleh saya sendiri..dan sepatutnya tutorial ini berlaku hanya antara saya dan si model - Puan Lala. Tapi, tetiba adik Kikin the photographer (her name is actually Ashikin Abdullah heheh) call me on that day nak membincangkan our next project.. saya pun apa lagi , i ask her to come over n we talk lah.. then she came bawa sekali beg camera dia. mmm i said.. "kikin u shoot while i'm doing the makeup lah.. akak nk buat tutorial ni". she aggree.. So i start to put primer onto Puan Lala face .. oh! b4 that.. i spray mist spray from Shu Uemura to moisten and freshen up model's skin. Then letak primer all over her face.. i'm using revlon base primer - Revlon Beyond Natural. Baru je nak amik foundation.. my phone ringing..my other makeup artis friend rang me..dia baru balik mekap dan no where to go (plus si Puan Lala force him to come over to my house n lepak2). Saya pun kata mai lah dtg sambil bg direction to my house... dipendekkan cerita bila dia datang .. i said to him.. Cik Li.. why don't you yang buat tutorial ni. Jadi saya punya tetamu jemputan.. heheh. Dia ok je.. so kat bawah ni step by step how to put fake eyelash bawah mata by Cik Li.

wajah mulus Puan Lala - model of the day

model's bare eyes

flirting eyes - after the makeup
Saya, model dan Kikin di bilik mekap sebelum kedatangan Cik Li.
Atas suggestion Cik Li, saya pakaikan foundation Makeup Designory MUD using Sigma berus foundation. Then saya sapukan concealer bawah mata dgn Inglot dan Lifting Concealer - MUFE.
Kemudian saya suruh Cik Li sudahkan tutorial ni.

1) after foundation and concealer, Cik Li sapukan compact powder MUFE 207 di seluruh muka model.
2) model's eyebrow telah di rapikan oleh Cik Li dan dibentuk menggunakn eyebrow pencil Viva & eyebrow mascara
3)seterusnya di bahagian mata (refer above picture)..mula2 sapukan keseluruhan mata dengan eye primer dari urban decay.
4)di separuh kelopak mata, Cik Li menggunakan gold eyeshadow dari shu uemura. Di atas sedikit dari lipatan kelopak mata .. sapuan eyeshadow warna chocolate dari Bobbi Brown, memberikan effect mata sedikit menonjol. Sapukan sedikit highlight di tulang kening/browbone untuk mata tampak lebih menyerlah dan tidak flat.

selepas langkah 4 di atas, lukis eyeliner di line bulu mata atas dan bawah dan smudge menggunakan eyeshadow brush seperti gmbr di atas.

kemudian pakaikan bulu mata untuk effect mata lebih menarik. perhatikan gambar di sebelah kiri yang belum memakai bulu mata palsu dan gambar di sebelah kanan yang memakai bulu mata palsu.

 perhatikan cara-cara pemakaian bulu mata palsu di bawah mata.
lekatkan satu satu dan berjarak antara satu sama lain.

  
kemudian sapukan blusher dari Nars Gina.. meyerlahkan cheek bone dan tampak lebih berseri. Jgn lupa untuk shading bahagian muka dengan shading MUFE sculpting kit bg mendapatkan contour dan shape wajah yang menarik.
Cik Li melukis garis bibir dahulu sebelum apply lipstick

Cik Li menggunakan  Lipstik MUFE intense rouge #24, warna seakan bibir asli.

Last touch up from Cik Li, finishing MUFE supermatte loose powder untuk effect lebih natural di wajah Lala.

Sekian tutorial makeup oleh tetamu Jemputan saya - Nazliman @ Cik Li. Sesiapa yang berminat untuk mengetahui dan bertanya lebih lanjut tentang makeup tutorial ini sila ajukan pertanyaan anda kepada saya (beautifulbyannasha@hotmail.com) atau bertanya kepada Cik Li sendiri di galliano255@gmail.com .
Photography by Ashikin Abdullah

Thank you for blogging!

Ulasan

  1. Bulu mata apa ampa pakai...share laaa :)

    BalasPadam
  2. bulu mata ni tajuknya... bulu mata murah.. beli kt lash bar. tetapi ianya lembut dan seperti bulu mata sndri. sekian... (akak dh pm hang kan....)

    BalasPadam

Catat Ulasan