Panduan pemakaian bulu mata AnnaSha style...

Saya selalu mendapat soalan.. 'kak susah tak nk pakai bulu mata kt mata sendiri...?' atau kekadang tu saya mendengar keluhan mereka yang kata susahnya nk pakai bulu mata sendiri.. berjam-jam belum tentu dapat pakai...ada pulak bila dh pakai .. tak sampai setgh jam dh tercabut... ok kt sini saya nk share cara saya pakai bulu mata ... senang je kot rasanya... saya bole pakai less than 5 minutes for both eyes. Belum pernah try pakai dalam keta while driving..( mcm saya pernah nampak budak perempuan cina pakai dalam keta sewaktu tunggu traffic light tukar hijau..) ingat satu hari nk try la pakai dlm keta..
tapi sebelum nk tunjuk cara pemakaian tu.. pilihan bulu mata adalah amat penting.. ianya mempengaruhi bentuk mata dan juga senang atau tidak untuk ianya melekat dan tahan lama. Pilih la bulu mata yang lembut dan bukan nya yang keras..
bulu mata ni sesuai untuk photoshoot sbb dia lebat dan panjang. bulu mata ni lembut..

bulu mata ni sesuai utk si mata sepet dan juga untuk orang yang nak nmpk bulu mata tu natural. bulu ni recommended to buy for personal use.. lembut. Untuk mata besar dan galak tak sesuai pakai ni..

masa saya mula2 start makeup dulu.. xde orang habag mai betapa x eloknya bulu mata sebegini... ianya keras dan sgt nmpk fakey.. (ada stgh org suka.. hak masing2 ). bulu mata ni sgt susah nk mengikut contour mata kita sbb dia keras.. bila keras dia jadi susah nk melekat kt mata sbb asyik nk terkejung je.. dan ianya akan mudah tanggal dr mata kita especially kt ujung luar mata.

bulu mata kesukaan saya untuk mekap pengantin nikah... so natural. mata org yg besar dan galak cantik pakai ni

satu lg bulu mata kesukaan untuk nikah or sanding dan selalunya saya akan doublekan bulu mata ini untuk mendapat efek yg lebih galak di mata.

bulu mata ni lagiiii sgt lembut kdg2 saya gunakan untuk letak di bawah mata... tp kena trim sedikit lah.
 Ada lagi banyak pilihan bulu mata yang cantik2.. tetapi saya share yang mudah di dapati kt malaysia je la ye... bulu2 mata ni senang didapati di sungai wang .. tingkat bape tak ingat tapi ada kiosk bulu mata kt situ... dia je yg jual kat situ kos dalam rm3.50 sepasang..(tapi selalu diaorg jual 10 pasang dlm satu kotak tu)  bulu mata yang jual kt kedai aksesori tu pulak adalah contoh bulu mata yang keras. sila jgn beli untuk bazirkan duit anda. Kalau anda berduit lebih sket.. bole juga beli kt kaunter MAC atau Shu..tapi ianya agak mahal lah. Pernah sorang regular customer saya (yg saya kasihi...heheh) sbelum dia kenal saya dia beli bulu mata kat Shu Uemura sepasang RM120. disebabkan dia tak reti nk pakai.. pakai pakai asyik tercabut la , senget la.. terus dia buang je..esh esh esh.. jgn buang lain kali ye... bagi je kat saya nih..
ok skg sebelum pakai bulu mata tu.. kita kena lentur2kan dia bg lagi lembut dan mengikut contour mata kita... spt gmbr di atas.

gunting bulu mata tu sebab selalunya bulu mata tu agak panjang dari mata kita...

letakkan gam khas untuk bulu mata..

ok.. ini wajah saya sbelum pakai bulu mata. saya mempunyai mata yg sepet

pegang bulu mata di tengah2. tegang biji mata anda dan tutup sebelah mata seapruh. (guna satu tangan je). kemudian letakakn bulu mata tu di kelaopak mata betul2 di tengah line mata. bagi kes sepeerti saya yang bermata sepet, bulu mata harusla diletakkan sedikit atas dari line mata. sila refer gambarrajah di bawah.
belah kiri ni untuk mata yg tak sepet. letak bulu mata ikut garisan biru tu.. betul2 atas line mata. kat belah kanan ni untuk mata sepet, bulu mata kena letak atas sket dan menyerong ke tepi sket...

bila kita letak bulu mata tu kt tengah.. sebelah ujung tu akan menjongket mcm gmbr kt atas tu.

apa yg perlu anda buat ialah, gently push yg ujung tu ke kelopak mata mcm kt gmbr ni.. (tp make sure gam di tgh dan awal mata tadi dh melekat kt kelopak mata)

tada... sebelah mata memakai bulu mata dan sebelah tanpa bulu... kena abiskan... bulu mata.!

ulangi langkah2 di atas tadi kat seblah mata lagi satu.....
ps: bulu mata ni sy turun kan sket untuk dptkan mata yg ayu .. kononnya.. kalau nk bagi nmpk galak atau ceria sedikit tinggikan sket ujung bulu mata tu...
Sekian tutorial bulu mata style AnnaSha.. kalau sesapa ada yang lebih bagus dan brilliant idea dari saya.. harap jgnla cemuh saya ni.. tp mai kita belaja dan share sama-sama.. ok...
eh lupa nk tulis... SEBELUM PAKAI BULU MATA PALSU NI... HARUS PAKAI EYELINER... ESPECIALLY YG TAK PRO LAGI NK PAKAI BULU MATA PALSU ..PEMAKAIAN EYELINER INI TIDAK AKAN MENGAKIBATKAN BULU MATA MUDAH TERCABUT... :)

Ulasan

  1. thanks for the tips akk :) bestbest!!! sgt berguna untuk gula :)

    BalasPadam
  2. boleh ke kalau kita pakai eyeliner dulu before pakai eyelash ? atau eyelash tu penyebab bulu mata tak lekat .

    btw thanks utk entry ni . membantu =)

    BalasPadam
  3. hai amber.. sorriii saya lupa nk bgtau pasal pemakaian eyeliner dulu sebelum pakai bulu mata. kena pakai eyeliner dulu dan eyeliner bukan penyebab bulu mata tu tak lekat...make sure eyeliner dh betul2 kering baru pakai bulu mata da juga make sure gam di bulu mata tu dh half kering baru lekatkan di mata...harap saya dpt menjawab soalan amber... tq

    BalasPadam
  4. cantek cantek... suke suke...

    BalasPadam
  5. i definitely need this..thanks kak!! :)

    BalasPadam
  6. tq avatar yg cun
    amylia... u r most welcome.. :)

    BalasPadam
  7. Apa pendapat AnnaSha tentang orang yg setelah dimekapkan wajahnya menjadi kurang menarik berbanding wajah semulajadinya? Tak ke spoilt je tu especially bile nk akad nikah atau bersanding? Saje nk bertanye kpd yg pakar :D -SAYA YG BELUM PERNAH DIMEKAP

    BalasPadam
  8. sempoi me... pendapat akak ialah... kesian la org tu.. baiklah dia tak perlu mekap kan... tp sbnrnya begini, untuk orang yg dh memang cantik.. mekap yang akan akak kenakan ialah mekap yg nipis dan tidak keterlaluan.. cuma serlahkan saja kecantikananya dan bukannya melindungi kecantikannya dgn mekap...cuba tgk tutorial amirah dlm blog akak..dia dh cantik dan mekap yg dikenakan ke atas nya.. sgt nipis dan relaks...

    BalasPadam
  9. teringin nak kak anna mekapkan untuk majlis saya nanti :)

    BalasPadam
  10. kak, nice tips ! :)
    thanks a lot..

    BalasPadam
  11. cantik..info yg berguna utk sy yg xpernh pakai bulu mata palsu..hihi

    BalasPadam
  12. azeera azeez: insyaAllah
    marya hana dan ary gurlz : cuba tau.. senang je...

    BalasPadam
  13. dpt gak tips nk pkai bulu mate palsu,cz sy pn ad wt kecil2an.makeup kwn2 je...

    BalasPadam
  14. ann bulu mate yang pertama tu ko beli kat mane..aku dah lame carik

    BalasPadam
  15. iena chomey... (chomey la sangat kennn..heheh) aku beli kt lash bar je beb.. sungei wang or sunway pyramid.

    BalasPadam
  16. shantikk lh...dpt dh cri blu mata tuk akd nikah nnt... tq 4 d info yg sgt gorjessss....

    BalasPadam
  17. Mana nak carik gam bulu mata tu ek..
    Tq☺

    BalasPadam

Catat Ulasan