Makeup tutorial untuk yang berkaca mata

seminggu lepas dan minggu ni... saya asyik bercermin mata... dah macam cikgu sejarah tingkatan 3 la pulak...waaaa. Ini gara2 terkena jangkitan sakit mata dari anak saya si Omel tu. Mata yang sedia ada sepet bertambah kecik..Jadi saya mengambil kesempatan ni buat tutorial untuk yang berkaca mata lah...peringatan.. saya tidak mengenakan bulu mata palsu .. takut bertambah teruk plak eye infection ni kang...orang berkaca mata ni kena tonjolkan matanya di sebalik kaca mata tu..so kaler eyeshadow kenalh yg agak dark kalau tak mau pakai dark tonjolkan dgn pemakain bulu mata palsu yg tidak keterlaluan. anyway..  enjoy lah panduan dan langkah keselamatan dalam bermekap untuk si kaca mata.
lankgkah 1.. sediakan wajah mulus berkaca mata tanpa mekap.. gitew... hehe

peralatan mekap yang digunakan untuk tutorial ini.
foundation - shu uemura, loose powder - Bobbi Brown, eyeshadow - inglot dan shu uemura, blusher - elianto, mascara - maybeline, eyeliner- uptown, lipstick palet - annasha dan brushes - mix MAC dan sunway.

langkah 2 - letakkan foundation di tangan anda spt dlm gmbr dan calit dgn brush untuk sapuan ke muka. reason  kita letak kt tgn dulu sebelum calit ke muka ialah supaya kita tidak meletakkan amount yang berlebihan di atas brush dan calitan foundation menjadi agak tebal pd permulaan sapuan.

langkah 3 - calit sedikit demi sedikit  foundation dr tangan tadi dan dan sapu kan rata2 di wajah.

dab sedikit demi sedikit loose powder untuk langkah seterusnya

langkah 4- tekap/dab kan loose powder di seluruh muka sehingga rata

langkah 5- lukis kening .. jgn keterlaluan..  (saya tidak mencukur kening saya). InsyaAllah tutorial akan datang saya akan buat cara2 melukis kening pulak...

langkah 6- pemakaian eyeshadow . pertama sekali letakkan higlight di bawah kening sekitar tulang kening /browbone. warna yang saya gunakan ada saya tunjuk pada gmbr di bawah. selepas sapu highlight jgn lupa blend ye.

no 1 tu bukan kaler kuning ye.. tetapi beige kaler. nk letak kaler beige nanti x nmpk pulak dalam gmbr. kaler beige tu spt dlm eyeshadow palette di sebelah tu.
untuk sapuan mata- selepas letak dan blend  kaler no1 tu, kita letak kaler hijau no2 .. (anda bole letak kaler apa pun asalkan kaler yg gelap spt biru, purple, cokelat dsb... tetapi no black ok.. nanti jd panda). blend kan hingga sempurna. kemudian sapukan kaler no 3 diatas no 2 dan blend sempurna. untuk efek tajam dan jelas letakkan kaler itam di ujung mata dan blend...bole gunakan apa2 saja eyeshadow itam, akhir sekali letakak eyeliner di bawah mata (jgn terlalu tebal) dan blend dgn eyeshadow ijau tadi. jgn lupa letakkan sedkit kaler no 1 tu di eye corner spt gmbr di atas dan di bawah untuk efek mata nmpk segar dan bersinar.

mcm ni... jgn lupa blend jugak ye.

mata dh siap..jgn lupa pakai mascara tau..

langkah 7 - sapukan blusher dari telur pipi hingga ke atas tulang pipi.

langkah 8 - lipstik jgn lupa pakai...

dah siap....

Omel sibuk nk masuk dlm gmbr jugak...
Untuk mata lebih menonjol anda bole pakai bulu mata palsu.. cara dan langkah pemakaian ikuti link ini.
Selamat mencuba.

Ulasan

  1. tang mata tu yg selalu pening nak letak kaler ape, nk blend camane..huhuh

    BalasPadam
  2. x reti nak pakai bulu mata pelesu...(x nak lekat)..tapi akak suka baca blog Anna

    BalasPadam
  3. isma: nk safe pakai kaler brown..suma baju leh masuk... skg new brown ialah purple.. purple tu blend kan dgn pink... cantik dan sesuai utk kebanyakan kaler baju.
    tanpa nama: TQ :)

    BalasPadam

Catat Ulasan