Jom Cuci Brush Makeup

Hai pembaca sekelian..terlebih dahulu AnnaSha nk mohon maaf la....kerana saya rasa blog saya ni cam rojak..kadang2 penulisan tu dlm bahasa malaysia kadang2 dalam english..ngada kan...bukan apa..bila angin nk speaking tu dtg..jari ni pun ngada2 nk type english...teringat zaman2 kerja dengan MAS as stewardess dulu..kan speaking je dengan penumpang tu..especialy yg london2 tu.." chicken or beef" , "coffee or tea" or "me" ^_^'...heheh... itu je la sebnrnya reti cakap pun...very fluent you know...ok so berbalik kepada tajuk asal..Cuci brush mekap..sebelum start the tutorial on how to clean brushes tu..Saya nk tya la..pernah tak korang tengok beg makeup artis tu...ya Allah..berkulat2 berus mekap dia...span jangan cakap la! kaler dh bukan kaler apa tah , (bakteria dan spora mmg dh berkampung kt situ dah)... dh la kena bayar mahal..tp penjagaan brush dan span ..auzubillah..dan rata2 orang kita yang berbudi bahasa tak buka mulut pun tegur..cakap belakang je..jaga hati makeup artis tu wpun hati korang jadi sendu  ...betul? hehehe..padahal kita bayar perkhidmatan mekap tu ..Jadi kepada kawan2 makeup jika kita ni nk dapat berkat duit yg kita caj kt customer tu..maka rajin2 la basuh brush makeup. span muka yang mana bole basuh kita basuh. kalau dh tak bole basuh dah hancur lunyai..sila la buang dan beli baru.
OK? so untuk tutorial cuci brush ni saya dapat info ni dari rakan MUA (makeup artis) saya yg sgt menitikberatkan penjagaan berus2 mekapnya, KCT Rasheed. Dia kata dia tgk kt you tube..dia suh saya cuba dan cara ini sgt menjimatkan brush cleaner kita dari kehabisan cepat. Mungkin ada yg dh praktikan cara ini..teruskan, bg yg belum why not u guys try. Bagi personal user pun bole try jugak...

sediakan bahan spt gmbr di atas ni. brush cleaner..yang ni saya gunakan brush cleaner dari Stage. Kt MAC pun ada jual. Harga lebih kurang je. pastu cari span basuh pinggan ke span keta ke..asalkan span. juga sediakn satu bekas kecil yg berwarna hijau spt di atas. kalau xde warna hijau..warna lain pun bole..jangan yang tidak nk jugak kaler ijau! payah la senah oii.

masukkan span tadi dalam bekas ijau tu

spray/tuang sedikit brush cleaner tu ke atas span. korang peratikan eh kaler span tu yang masih mulus.

mulakan dengan berus pertama

jangan segan2 nak dab2 dia...dab sesuka hati sehingga brush tu bersih

perhatikan span yg telah bertukar warna setelah di 'dab' dgn beberapa berus terdahulu. Jgn asyik perati span je..berus tu pun tgk perbezaannnya sebelum dan selepas..tu Annasha dh tukaq angin type bahasa omputih kt gmbaq tu..

untuk brush yang agak besar..slepas dh dab tu kena reshape balik dgn tissue. kalau x bulu dia kembang cam orang gila x basuh rambut bertahun2.. nmpk perbezaannya..kilat dan shining kan selepas cuci. (sama je perkataan kilat dan shining tu...over kan..)

buat jugak untuk blusher brush..cuci dan reshape menggunakan tissu dan perhatikanperbezaan yang ketara. span dah kaler coklat kan...sepanjang proses cuci ni berjalan kalau rasa2 span tu dh kering spray/tuang la lagi brush cleaner tu.

antara sebahagian brush AnnaSha yang dh cuci..yeaaa!!

SELAMAT MENCUBA KAWAN2


Ulasan

Catat Ulasan